Toegevoegd aan winkelwagen
Bewerk winkelmandje Ga verder met winkelen
Je fietsband oppompen: wat komt er allemaal bij kijken?

Je fietsband oppompen: wat komt er allemaal bij kijken?

0 reactie minuten lezen

Je fietsband oppompen, misschien heb je het nog nooit gedaan en weet je niet hoe het precies werkt. Past bijvoorbeeld iedere fietspomp op elk ventiel? In deze blog vertellen we je graag hoe dit werkt en welke stappen je kunt doorlopen om ervoor te zorgen dat je fietsband perfect op spanning komt. Ook geven we je graag meer informatie over de verschillende soorten ventielen en hoe je deze kunt herkennen. Benieuwd hoe dit alles in zijn werk gaat? We vertellen je er in deze blog graag meer over!

Je fietsband oppompen: makkelijker gezegd dan gedaan!

Als je zo lang mogelijk plezier wilt hebben van je fiets, is het essentieel om af en toe je fietsbanden op te pompen. Is je fietsband bijvoorbeeld te zacht, dan zal je wiel hier gegarandeerd veel schade van ondervinden. Zonde! Want jij bent natuurlijk hartstikke blij met je vriend op twee wielen. Bovendien wil je natuurlijk wel een beetje vaart maken en dit lukt niet echt met een te zachte of zelfs platte fietsband.

Let wel op, te hard je fietsband oppompen is ook niet zo’n goed idee. Wist je dat je zelfs een klapband kunt krijgen als je je fietsband te hard oppompt? We hoeven je uiteraard niet te vertellen dat dit voor gevaarlijke situaties kan zorgen op de weg. Maar hoe pomp je een fietsband dan op de juiste manier op? Dit hangt onder meer af van het type fiets dat je hebt en van het soort band. Wil je meer weten? Lees dan zeker even verder!

Fiets oppompen en de verschillende soorten ventielen

Om je precies uit te leggen hoe je fiets oppompen in zijn werk gaat, is het allereerst belangrijk om te bekijken welk ventiel er op je band zit. Hierdoor weet je namelijk welke fietspomp je nodig hebt.

Hollands ventiel

Heb je bijvoorbeeld een stadsfiets of een e-bike, dan is de kans groot dat er een Hollands ventiel op je band zit dat ook wel bekend staat als het Dunlopventiel. Tijdens je fiets oppompen heb je bij dit ventiel het voordeel dat je het niet hoeft los te draaien. Het ventiel bestaat uit een stalen buisje waar een stuk ventielslang overheen geschoven is. Een gewone fietspomp met een klemmetje aan het einde past hier altijd op. Onze Crown fietsen zijn allemaal in het bezit van een hollandsventiel.

Frans ventiel

Naast het Hollands ventiel is het Frans ventiel eveneens een veel voorkomende fietsventiel. Dit lange, dunne ventiel vind je vaak op sportieve fietsen. Goed om te weten: dit ventiel draai je eerst los, voordat je je band gaat oppompen. Hou er rekening mee dat het wat kwetsbaarder is, dus het kan geen kwaad om voorzichtig te werk te gaan. Als je een fietspomp hebt met twee openingen, past de kleine opening hier meestal wel op. Mocht dit niet lukken, dan is het altijd handig om een setje verloopnippels bij de hand te hebben. Zo past je fietspomp op elk ventiel, super handig!

Auto ventiel

Tot slot komen we ook het Auto ventiel regelmatig tegen. Je ziet dit ventiel regelmatig terug bij mountainbikes, maar ook op scooters en autobanden wordt deze ventielsoort vaak gebruikt. Het auto ventiel, dat ook wel bekend staat als het Schräderventiel, herken je gemakkelijk: het is een beetje dikker en ziet er wat robuuster uit. Groot pluspunt van dit ventiel: je fietsband oppompen gaat ook heel eenvoudig bij het tankstation. Hoe makkelijk is dat!

Hoe pomp je een fietsband op?

Dan zijn we nu eindelijk aangekomen bij de belangrijkste vraag, namelijk: hoe pomp je een fietsband op? We zetten de verschillende stappen graag voor je op een rij. Om het jezelf gemakkelijk te maken, rol je eerst je wiel met het ventiel naar beneden. Op deze manier kom je er goed bij. Daarna haal je het ventieldopje van het ventiel af. Als je een Frans ventiel hebt, draai je deze eerst open. Bij de volgende stap komt de fietspomp in beeld. Je bevestigt de pompkop op het ventiel. Heeft je fiets een auto ventiel, dan gebruik je de grote opening. Voor het Hollands en Frans ventiel is de kleine opening prima geschikt. Zit de pompkop erop, dan kan het pompen beginnen. Dit doe je tot je de juiste bandenspanning hebt bereikt.

Heb je bijvoorbeeld een mountainbike, dan hoeft er niet zoveel lucht in de banden. Dunne racebanden moeten echter weer een stuk harder zijn, wil je goed op snelheid kunnen komen. Als de band op de juiste spanning is, kun je het ventiel weer dichtdraaien als er een Frans ventiel op je band zit. Nu alleen nog even het ventieldopje erop draaien en klaar is Kees. Je band is weer opgepompt en je bent klaar voor vertrek.

Zeg nou zelf, met deze stappen is je fietsband oppompen best te doen!

Delen
Reacties Bekijk reacties op "Je fietsband oppompen: wat komt er allemaal bij kijken?" Laat een reactie achter